tisdag 18 juli 2017

Vilse på Skansen


I natt drömde jag en otroligt jobbig dröm. Jag blev helt plötsligt tillfrågad om jag ville leda Allsång på Skansen och det var snabba ryck. Jag sa ”tja, jag kan väl testa?” och så blev det bestämt att jag utan vidare förberedelse skulle leda kvällens program.
Jag klev in på sändningsområdet på Skansen men ingen av produktionspersonalen visade något större intresse för mig. Jag fick sminka mig själv och fick någon aprikos trasa att ha på mig (ljusare än den på bilden) och så stod jag där bakom kulisserna och väntade på att gå på. Jag frågade någon ”Var är körschemat?” men ingen verkade bry sig så jag tänkte att jag får väl information löpande under sändningen. Tänkte att om jag bara går ut och sjunger inledningen så får jag väl reda på resten senare.
Innan jag skulle börja så tog jag en promenad i området och själva scenen hade de flyttat upp i ett litet hörn i Skansen. Lite vid sidan av. Lika stor men mycket mer avsides. Det var superlite folk i publiken men jag tänkte på alla miljoner som skulle se mig live strax och blev lite skakis.

Sedan var det dags då. Introt började spela och jag skyndade mig bakom kulisserna för att kliva på från rätt håll.
På baksidan satt lite kända och okända människor som skulle vara med i sändningen och vid ett av borden satt Ingvar Oldsberg och såg ytterst ohjälpsam ut. Det var som att han, den rutinerade räven, gottade sig åt att jag skulle ut på scenen och göra bort mig.
Så klev jag på. Och inte fan kunde jag texten! Jag ba… nana.. seglar…. På FJÄÄÄÄÄRDEN…. Nanana… dododo… sol. Mummel mummel… väääärlden…. Nanana skrumbelgrumf… kjoooooool.
Typ.
Och när refrängen kom så klämde jag i uttebarehelvette: STÅÅÅÅKÅLM I MITT HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄRTAAAAAA och det gick ju bra. Men jag tyckte att det var lite konstigt att de inte ens hade försett mig med texten i tid så att jag hade kunnat lära mig den eller åtminstone haft den i handen.
Det lät sådär. Bättre än vad jag hade kunnat ana men inte så bra med tanke på att publiken fick klara sig i verserna i princip själva.
Håret var fult och kläderna satt snett och jag kände mig jättepinsam men jag slutförde i alla fall mitt uppdrag. Ja, sedan gick jag av och skulle vänta in vidare instruktioner. Som aldrig kom.
Jag väntade och väntade och försökte fixa till mig lite bättre men sedan började det ösregna och jag visste att jag skulle ut där och bli våt som en dränkt katt. Ingen gav mig några besked om någonting och jag satt säkert där i  40 minuter medan programmet skötte sig själv. Och mitt i alltsammans så visste jag att jag skulle få usla recensioner och att det här skulle bli slutet för Allsång på Skansen.

Sedan vaknade jag. 

1 kommentar: