tisdag 18 juli 2017

Prosopagnosi stultitia!

Ansiktsblindheten har vi pratat om men det är dags för ytterligare en pinsam historia, tycker jag.
Så här:
För ett tag sedan sprang jag på en tjej på jobbet som kändes bekant. En riktig journalist-journalist som säkert tillhör inventarierna, tänkte jag. Vi hejade ett par gånger och jag kände mig GANSKA säker på att vi hade pratat förr.
För någon dryg månad sedan hade vi fest på Sveriges Radio och SVT. Urtrevligt och trivsamt på Stadsteatern här alldeles nära. Det var ju rent av så att jag tyckte att det kändes drägligt att dra dit med tjugo meter hem om det skulle bli tråkigt.
På festen så var det ju ett väldigt minglande och rätt som det var så stod jag framför den här tjejen (som visade sig heta Jennie) och hon började med en lååång diskussion om både det ena och det andra. Den tredje personen som från början stått med henne hade avlägsnat sig så det var liksom bara hon och jag och hon pratade på som om vi känt varandra i evigheter. Det visade sig att hon hade tröttnat på att bara få vikariat på radion (och TV?) och höll på att omskola sig till lärare. Och jag som hade trott att hon var en sådan som jobbat sedan 20 och var fastanställd. Hur som helst så var det lite besvärande att hon lät som om vi kände varandra så väl när jag, som visserligen kände igen henne, inte kunde komma på att vi skulle ha jobbat ihop eller så.
Efter festen så såg jag henne inte på ett tag men så förra veckan dök hon plötsligt upp och skulle vikariera på en tjänst (för en vecka) där hon skulle jobba tätt tillsammans med mig. Och ÅTERIGEN kom jag inte på namnet. Fick liksom vänta tills någon annan sa hennes namn (Jennie) (Jennie) (Jennie) (bonk-bonk-bonka in i trögskallen) innan jag kunde börja fråga efter henne eller få hennes uppmärksamhet.
Så igår, när vi pratade om olika stadsdelar, så kom Lindholmen på tal. Jag sa att där har jag bott i maaaaassor med år "fast sedan flyttade jag till Eriksberg". Var bor du? Sa jag och vände mig mot... Jennie.
"Jag bor ju på Lindholmen, vet du" sa hon. "Vi skulle ju ha bytt lägenhet..."
Jag fick en black-out men sa blixtsnabbt "Ja, just det ja, vad dum jag är" och pratade vidare om annat.
Så nu undrar jag VERKLIGEN var på Lindholmen hon bor och när det var vi skulle bytt lägenhet. Fick hon ens någonsin ett besked om det eventuella lägenhetsbytet??

1 kommentar: